[Update] Aanleg rotonde voorlopig uitgesteld

13 december 2012 - 22:40:28 | Geplaatst door: Redactie 112Groesbeek | Algemeen

De Groesbeekse gemeenteraad neemt in december een besluit over de realisatie van een rotonde op het kruispunt Zevenheuvelenweg – Nieuweweg.

Er zijn 4 varianten mogelijk, waarvan er bij één zelfs het tankstation moet wijken. Hoewel dit volgens het college de meest optimale rotonde is, lopen de kosten vanwege uitkoop en sanering echter zo hoog op (€ 3,5 miljoen) dat het college een andere voorkeur heeft.

Kruising gevoelsmatig onveilig
Het kruispunt staat al enkele jaren ter discussie in Groesbeek en het onderwerp is al enkele keren in de raad behandeld. Toch is het college van mening dat er op dit punt dusdanig weinig (ernstige) ongelukken gebeuren dat een rotonde niet nodig is. Weggebruikers zijn op deze kruising extra alert door het onveilige gevoel dat zij hebben. De raad heeft tijdens de begrotingsdebatten in november echter een amandement van het PvdA (ingediend samen met CDA, VVD en Sociaal Groesbeek) aangenomen waardoor burgemeester en wethouders opnieuw met een voorstel moesten komen.

“Rotonde zonder tankstation meest optimaal”
Er zijn 4 varianten mogelijk. De eerste is een zogeheten ovatonde waarvan de kosten oplopen tot één miljoen euro. De tweede en derde zijn rotondes met respectievelijk vier en drie takken. Bij de viertakkige variant sluit het tankstation aan op de rotonde en bij de drietakkige niet. De vierde variant is een rotonde met drie takken waarbij het tankstation naar een andere locatie moet verhuizen. Dit is wél de meest optimale rotonde, omdat het aantal conflicten tussen de verschillende verkeersstromen bij deze rotonde het minst is. Tevens is de ligging hiervan het mooist. De kosten bedragen, vanwege uitkopen en saneren van het tankstation, echter € 3.500.000,- en dat vindt het college te gortig. “Financieel gezien staat deze variant als oplossing niet in verhouding tot het probleem”, stelt zij.

Voorkeur: Rotonde met 4 takken en behoud tankstation
Het college heeft de voorkeur voor de tweede variant. Dit is een meer realistische overweging en tevens wordt deze rotonde als “second best” gezien. Het fietsverkeer krijgt voorrang op het autoverkeer. Er moeten wel 24 bomen gekapt worden, maar deze worden mogelijk allemaal verplant. Dit is ook nagenoeg verplicht omdat deze bomen zijn opgenomen in de lijst met bijzondere houtopstanden en de kapvergunning daarvoor niet zomaar gegeven wordt.

Start aanleg in 2014
Als de raad akkoord gaat met de tweede variant van de rotonde dan kan er, als alles volgens planning verloopt, in maart 2014 begonnen worden met de aanleg hiervan. Een en ander dient ook nog juridisch afgehandeld te worden. De Gedeputeerde Staten van de provincie Gelderland moet het besluit ook nog goedkeuren. De kosten bedragen rond de € 710.000,-. Het is daarmee wel de goedkoopste uitvoering.

Documenten
Hieronder staan de tekeningen van de vier mogelijke varianten:

Variant 1: Ovatonde á € 993.000,-
Variant 2: Rotonde, 4 takken met aansluiting tankstation á € 712.000,-
Variant 3: Rotonde, 3 takken zonder aansluiting tankstation á € 733.000,-
Variant 4: Rotonde, 3 takken zonder tankstation á € 3.300.000,-

Update 13-12-2012, 22:45 uur
De aanleg van een rotonde is donderdagavond door de Groesbeekse raad uitgesteld. De partijen twijfelden teveel vanwege de hoge kosten voor onder andere het verplaatsen van de bomen. Het college gaat nu goedkopere varianten en mogelijkheden uitwerken en komt dan terug met een nieuw raadsvoorstel.

  1. Jurist schreef:

    Optie 5: GEEN rotonde. Nou heb ik van deze raad al veel capriolen gezien, maar dat ze nou verstand van verkeersafwikkeling hebben. Ik dacht het niet, dit is er een onder het motto, we hebben een oplossing, wat voor probleem moeten we daar nu bij creëren??
    Als je echt iets aan veiligheid wil doen geachte raad:
    – begin dan eens met het plaatsen van deugdelijke straatverlichting bij de zebra’s, zodat een automobilist eindelijk eens stopt voor een oversteker;
    – maak van Pannenstraat en Dorpsstraat eenrichtingsverkeer, zodat fietsers een fatsoenlijke strook krijgen en de voetgangers niet de stuipen op het lijf hoeven te jagen;
    – breng snelheid op Pannenstraat en Dorpstraat naar beneden, zodat je de klinkers kunt hergebruiken, voor je straks de subsidie terug moet geven aan de provincie.
    M.a.w. los problemen op die er zijn en ga als een goed huisvader eens netjes om met onze centen. Ja, ONZE centen!!!

    • rz schreef:

      als jij jurist bent ga daar dan lekker zelf zitten joh, overal zijn problemen en dat jij nou zelf eens een keer in het dorp fietst moet opeens daar een fietsstrook komen ik fiets er regelmatig met de kinderen en heb nergens last van, volgens mij ben jij een jurist zonder auto want je bent overal op tegen. ga wonen op de veluwe diep in het bos dan kun je veilig oversteken (alleen uitkijken voor overstekende reeen en wilde varkens) hahaha

      • Jurist schreef:

        ik ben een zeer fanatieke auto rijder, maar kies ervoor dit buiten het dorp te doen ( 50.000 km pj) in tegenstelling tot veel mensen die het nodig vinden om in een periode van een half uur meerdere malen door het dorp te jakkeren. Probeer maar eens tussen 5 en 6 ’s middags veilig door het dop te fietsen op een doordeweekse dag. Dus beste rz beetje empathie zou je niet misstaan.

      • J schreef:

        Wat een domme reactie rz, gelukkig dat jij het niet voor het zeggen hebt. Ik hoop dat de gemeenteraad de reactie van Jurist eens heel goed doorleest, hier kunnen ze nog veel van leren.

  2. stekkenberger schreef:

    Iedereen zeurt om een rotonde,nu willen ze een rotonde aanleggen nu is het weer niet goed.

  3. gts1000 schreef:

    Als ze het uitzicht eens verbeterden en die bomen kappen was het al een heeeeel stuk beter.
    zien en gezien worden.

    • dus schreef:

      Een paar spiegels plaatsen, zoals bij elke onoverzichtelijke uitrit etc. is schijnbaar te veel werk.

  4. de bruin schreef:

    geen rotonde, dat is de oplossing. Kost niets, maar van de mens moet dan iets gevraagd worden iets meer geduld met oversteken en een stuk eigen inzicht ten aan zien van de verkeers afwikkeling daar der plaatse. Want volgens mij is die daar niet zo gevaarlijk.

    • Karel schreef:

      Als je voor de eerste stopstreep wacht kun je prima zien wat er aan beide kanten op de Nieuweweg rijdt. Bij de tweede stopstreep is het zicht gewoon slecht. M.a.w. eerder stoppen is een oplossing, al ga ik niet roepen dat die ideaal is.

  5. nick schreef:

    kekeke probleem is opgelost als de bomen weggaan, er is totaal geen overzicht als je vanaf de zevenheuvelenweg komt. Voor de rest is het gewoon n kwestie van opletten en hoort t dan gewoon veilig te zijn!

  6. Roel Gerritsen schreef:

    Als geregeld gebruiker van dit kruispunt geef ik in overweging om te kiezen voor de ovatonde. Nogal wat mensen die vanaf Berg en Dal komen gaan rechts af (Nieuweweg op) en meteen weer naar links (Zevenheuvelenweg). Die moeten vaak even wachten op verkeer dat komt (over de Nieuweweg) vanuit Nijmegen. Dat wachten zal bij varianten 3 en 4 OP de rotonde gebeuren. Dus u krijgt van deze oplossing spijt.
    Variant 4 is een (goedkoop) alternatief voor het verleggen van de noordelijke Zevenheuvelenweg zodanig dat een rechtstreekse aansluiting wordt gerealiseerd op de zuidelijke Zevenheuvelenweg (met rotonde).

    Het goedkooposte (en al jaren werkende alternatief) is natuurlijk de situatie laten zoals hij is. Dat alternatief betekent wel dat mensen eerder ervoor kiezen om rechtsaf te gaan (eenvoudiger dan linksaf) en via de Zevenheuvelenweg (zuid) het dorp in te rijden.

    bewoner muziekbuurt