Experiment in Groesbeek: verkeerslichten 3 maanden uit

20 januari 2017 - 23:56:20 | Geplaatst door: Redactie 112Groesbeek | Algemeen

Reistijd door het (Wijn)centrumDe gemeente Berg en Dal start binnenkort mogelijk een 3 maanden durende pilot met de verkeerslichten in het centrum van Groesbeek.

De lichten gaan dan op standje “knipperen”. Dat zijn de plannen van het college, waar nog een definitief besluit over genomen moet worden als de plannen verder zijn uitgewerkt. Dat kan nog even duren, want er moet ook rekening worden gehouden met de schoolgaande kinderen.

Hoe is het nu?
Groesbeek-centrum moet voor doorgaand verkeer niet aantrekkelijk zijn en om dat te realiseren wordt verkeer nu door middel van de verkeerslichten gedoseerd toegelaten. De bedoeling daarvan is dat automobilisten geen tijdswinst boeken en eerder kiezen voor een andere route, zodat de Dorpsstraat wordt ontlast. Het centrum moet volgens gemeentelijk beleid autoluw worden.

Werkt dat?
Dit lukt nog niet helemaal blijkt uit de mobiliteitsvisie. De overige routes, zoals bijvoorbeeld de rondweg via de Hulsbroek, zijn nog niet aantrekkelijk genoeg. Doordat doorgaand autoverkeer de Dorpsstraat toch nog blijft gebruiken verloopt de doorstroming niet goed en ontstaan er opstoppingen. Dit is in principe ook de bedoeling, want men kiest dan mogelijk op een ander moment toch voor de alternatieve route. Echter zorgt het ook voor irritaties.

Betere doorstroming wanneer lichten uit staan
Onlangs stonden de stoplichten in het centrum uit. Dit had te maken met de aanleg van een rotonde aan de Nieuweweg/Zevenheuvelenweg. Toen werd duidelijk dat de doorstroming in ieder geval een stuk beter is. Iets wat in Groesbeek al langer bekend is en inwoners waren er dan ook tevreden over. Nadat de werkzaamheden aan de Nieuweweg klaar waren zijn de lichten weer ingeschakeld.

De pilot
De pilot is niet zozeer bedoeld om te kijken of de doorstroming beter wordt, dat is ondertussen al wel bewezen, maar om te zien wat er met de verkeersintensiteit (er komen meetpunten) en -veiligheid gebeurt. Het bestemmingsplan ter plaatse zegt ook iets over de geluidshinder. De intensiteit ligt nu al op duizenden motorvoertuigen per etmaal.

Voor de duur van meerdere maanden is volgens wethouder Alex ten Westeneind gekozen omdat het even kan duren voordat automobilisten door hebben dat de verkeerslichten zijn uitgeschakeld. Na de pilot volgt een evaluatie.

  1. afslag schreef:

    als ze het verkeer door het centrum willen ontmoedigen moeten ze vooral geen sorteerstrook op de molenweg aanleggen. kijk naar kranenburg, gewoon de helft afsluiten

  2. Ria fok schreef:

    Die stoplichten hebben nu al zoveel geld gekost , ze hadde er goude uitvoeringen van kunnen plaatsen.

    Een auto luw centrum kan alleen als er rondom voldoende parkeergelegenheid is en het centrum zo ingericht word dat het leuk winkelen is en de auto’s niet op 1 meter langs je zoefe als je op een terras zit.

    Supermarkten plaats je daarom liefst buiten het centrum , goed bereikbaar met eigen parkeerplaats etc .
    En niet met de laad dokken aan de doorgaande weg

    Gemeente groesbeek zou eens goed moeten kijken hoe het wel kan bijvoorbeeld in boxmeer en gennep .
    Daar is ook niet alles 100% maar daar kosten de stoplichten geen tonnen belastingsgeld .

  3. jeuh schreef:

    Dus vanaf nu weer allemaal extra opletten bij de zebrapaden!

  4. En Viljes schreef:

    Hell of a job als je dan vanuit de Hoflaan rechtdoor of linksaf wil.